‘Free a Girl’ heeft via Instagram uitgehaald naar spoorwegdienst NS over hun slechte reactie op seksuele intimidatie en onveiligheid in de trein. Toen een vrouwelijke passagier melding maakte over een man die haar ongewenst filmde en seksueel getinte foto’s stuurde, gaf het Whatsapp-meldpunt aan niks voor haar te willen doen. Een situatie die volgens ‘Free a Girl’ niet door de beugel kon.
‘Overlast of onveilige situatie in de trein of op het perron? Whatsapp of sms naar: 06 13 18 13 18.’ Zo luiden de bordjes op de stations en in de trein. Maar wanneer een vrouw daadwerkelijk een melding maakt, wordt zij erop gewezen dat het nummer alleen is voor situaties waarbij hulpdiensten nodig zijn. “In principe is filmen en foto’s maken niet verboden” reageert het meldpunt van NS. De vrouw werd geadviseerd om zelf te vragen of de man kon stoppen, ondanks haar angstige gevoelens. In de instapost geeft ze commentaar op de reactie.
De rechten van de viespeuk
De non profit-organisatie, die zich oorspronkelijk inzet voor kinderen die geforceerd worden om te werken in de seksindustrie, reageert met volledige verontwaardiging op het Whatsapp-gesprek.
Ze bekritiseren de manier hoe NS met de veiligheid van reizigers omgaat: ‘Hoe beschermen jullie je klanten precies? Door ze te wijzen op rechten van viespeuken? of Door ze een lesje te geven in wat intimidatie is en wat niet? Door ze erop te wijzen dat het 06-nummer niet voor dit soort meldingen is bedoeld?’ Hier laten ze het niet bij, ook geven ze adviezen aan de spoorwegdienst. Onder andere over het meer serieus nemen van intimidatie en nooit zeggen dat je niets kan betekenen. Het meest dringende advies wat ze geven is dat er meer competente mensen op de noodlijn moeten komen.
Reactie NS
NS houdt zich niet stil. Ze reageren onder de instagrampost dat ze niet tevreden zijn over de reactie van Whatsapp Alert. Tot hun verbazing zijn er meerdere ervaringen gedeeld in de reacties. Ze geven aan dat ze het vervelend vinden dat iedereen dit heeft meegemaakt en dat ze het wél belangrijk vinden dat iedereen zich prettig voelt in de trein. “We gaan met het team van Whatsapp Alert bespreken hoe reizigers in de toekomst beter geholpen kunnen worden.”
Een rondje door de trein
Niet alleen het Instagram account van NS geeft reactie, ook een van de conducteurs van de spoorwegdienst laat zich horen onder de post. Jan van den Berg voelt zich geroepen om op de kritiek te reageren.
Hij legt bijvoorbeeld uit wat conducteurs wél doen om een oogje in het zeil te houden. “Helaas, is het zo dat we niet altijd door de trein kunnen, of dat we er wel aan beginnen, maar dat we op één of meerdere mensen stuiten zonder vervoersbewijs. Om een uitstel van betaling te schrijven, heb je tijd nodig. En dan tussendoor nog sleutelen en omroepen. Ja, dan mis je soms een gedeelte van de trein.” Na de uitleg biedt hij zijn excuses aan. “Veiligheid voor reizigers staat bij mij en ongetwijfeld bij de meeste van mijn collega’s, als prioriteit bovenaan de lijst.” Wat er fout is gegaan bij deze melding, snapt Van den Berg niet? Hij vermeld wel dat hij zijn collega’s gaat informeren over de situatie.
Bron: Instagram